Spam-detectie instellen

Naast de dagelijkse aanmeldingen, notificaties en vragen die je als vereniging op je mailboxen binnenkrijgt, kun je ook spam binnenkrijgen.
 
Heb je veel last van spam met een van onze mailboxen? Neem dan even contact met ons op door een ticket aan te maken in Support tickets.

Mail vanuit de club komt in de spam

Geven je leden aan dat ze de nieuwsbrief of e-mail niet ontvangen of dat deze in de SPAM terechtkomt? Controleer dan eerst of je SPF record en DKIM instellingen goed staan. 
Je kan dit op 2 manier controleren. 
 

1. Controleer met Mail-tester
Met behulp van Mail-tester kunnen we het SPF en DKIM record inzien/controleren. 
Ga naar de website https://www.mail-tester.com/spf-dkim-check en vul bij domeinnaam je website url in (www.domeinnaam.nl), vul bij DKIM Selector 'dkim' of 'dkimca' in en klik op 'Controleer SPF & DKIM sleutels'. Controleer beide DKIM opties. Als output krijg je het volgende te zien:
Het SPF record moet in ieder geval de volgende regel bevatten: include:_spf.club-assistent.nl -all
De DKIM record moet beginnen met: v=DKIM1;k=rsa;p= een lengte hebben van 2048 tekens eindigen met een ; (puntkomma)

Als je controle er net zo uitziet als bovenstaande afbeelding staan het SPF en de DKIM record goed ingesteld. 

Wat te doen als het niet overeenkomt:
  • Bevat je SPF record nog geen regel met include:_spf.club-assistent.nl -all? Vraag dan aan de beheerder van je website om deze toe te voegen aan het SPF record. 
  • Klopt het DKIM record niet? Controleer in de P&W of wij dit in een ticket hebben geplaatst (dit ticket heet meestal: Voorkom SPAM mail, DNS instellingen of livegang) en communiceer dit naar de beheerder van je website.
    Heb je deze van ons niet ontvangen? Neem dan even contact met ons op door een ticket aan te maken in P&W.
2. Controleer in Gmail
Gmail geeft aan of je SPF, DKIM en DMARC goed zijn. Je kan dit controleren door de nieuwsbrief/mail naar een gmail adres te versturen. Dit mag je eigen e-mailadres zijn of als je zelf geen Gmail account hebt het via iemand anders controleren. 

Je verstuurt de mailing (dit mag ook een voorbeeld zijn) en opent deze in Gmail. Bij deze mail klik je rechts op de 3 puntjes die naast het beantwoorden pijltje staan. In dit lijstje kies je de optie 'Origineel weergeven'. Deze actie opent een nieuw tabblad met daarin het oorspronkelijke bericht. Deze pagina toont een lijstje met gegevens van de e-mail, waaronder SPF, DKIM & DMARC staan. Deze 3 waardes moeten het woord PASS hebben om te kunnen constateren dat het juist is ingesteld. 
Gmail extra opties