Privacyinstellingen en AVG

Als vereniging beschik je over een hoop gegevens van je leden. Soms is het handig als gegevens zoals telefoonnummer en e-mailadres gedeeld kunnen worden. Als bestuur wil je bijvoorbeeld dat deze gegevens snel op de website te vinden zijn, en als commissielid wil je misschien dat ingelogde leden jouw contactgegevens kunnen bekijken. Om aan de wensen van elke individuele gebruiker te voldoen, werken we met privacyinstellingen.

Conform de AVG biedt Club-assistent in het volledige pakket de mogelijkheid aan om een formulier waarmee leden verzoeken kunnen sturen naar de vereniging, voor het inzien van privacy gegevens en eventueel het verwijderen daarvan. Hiervoor kun je linken naar https://{JOUW_WEBSITE}/avg. Bijvoorbeeld https://www.vvdemo12.nl/avg

De verschillende privacyinstellingen

Het telefoonnummer en e-mailadres van een lid kunnen worden getoond op de website en in de app, bij commissies en teams. Met deze instellingen bepaal je voor wie deze gegevens zichtbaar zijn. De volgende instellingen zijn beschikbaar:
 
Altijd tonen Toon deze gegevens voor alle websitebezoekers en appgebruikers.
Alleen voor ingelogde leden Toon deze gegevens alleen voor ingelogde websitebezoekers en ingelogde appgebruikers.
Alleen voor ingelogde teamleden /commissieleden Toon deze gegevens alleen voor ingelogde team- en commissieleden van de desbetreffende persoon.
Alleen voor ingelogde (team) stafleden Toon deze gegevens alleen voor ingelogde stafleden van de desbetreffende persoon.

Deze instellingen kunnen op zowel via MyClub als Club-assistent worden aangepast.

Tonen van namen teamleden

Daarnaast kun je via "Club-assistent > Instellingen > Clubinstellingen > Teams trainingen en wedstrijden > Teams overzicht en detail pagina" de volgende 2 dingen instellen:

  • Tonen teamleden
  • Tonen stafleden
Hiermee kun je aangeven of een bezoeker van de website die niet is ingelogd wel of niet de namen van de leden mag inzien of dat dit alleen door de trainers van het team ingezien mag worden.

Standaardinstellingen voor ledenimport

Wanneer je net met Club-assistent start, is het handig om een standaardinstelling te hebben voor het tonen van lidgegevens. Voer daarom de volgende stappen uit voordat je je ledenlijst importeert:
  1. Ga in Club-assistent naar Instellingen en klik bovenin de balk op Clubinstellingen.
  2. Scroll op het tabje 'Algemene instellingen' naar beneden tot je het kopje 'Overige instellingen' tegenkomt. Onder dit kopje vind je de subkop 'Privacy settings standaard waardes'.
  3. Selecteer hier voor alle contactgegevens de standaard privacyinstellingen.
  4. Klik rechts onderin op opslaan om je nieuwe instellingen toe te passen.
Wanneer je nu een ledenlijst importeert, worden de privacyinstellingen automatisch ingericht volgens de standaardinstellingen.

Privacyinstellingen aanpassen via Club-assistent

Via de ledenadministratie kun je per lid de privacyinstellingen aanpassen. Hoe je dat doet lees je in de tutorial Lidgegevens bewerken.

Privacyinstellingen aanpassen via MyClub

Elk lid kan zijn eigen privacyinstellingen aanpassen via de MyClub pagina. Daarvoor ga je naar de website, klik je bovenaan de pagina op 'Inloggen' en vul je vervolgens je inloggegevens in. Zodra je bent ingelogd, klik je onder je pasfoto op 'Privacyinstellingen'. Er opent nu een pagina met de privacyinstellingen voor al je gegevens. Wijzig deze naar jouw wens en klik vervolgens onderaan op 'Opslaan' om je instellingen op te slaan.

In de app vind je de optie voor aanpoassen van de privacy instellingen onder de profiel aanpssingen.
 

Probleem oplossing

Leden kunnen alles van elkaar zien

Heb je het idee dat leden alle informatie van elkaar kunnen zien? Dan is er een grote kans dat de privacy instellingen nog niet goed staan ingesteld.

Ga voor jezelf na welke leden, welke  gegevens mogen inzien. Verder naar boven op deze pagina staan de mogelijke waardes onder het kopje De verschillende privacyinstellingen. 

Heb je dit aangepast, maar is het nog steeds inzichtelijk? Controleer dan of het lid dat alles in kan zien, is ingedeeld in een commissie. Staat bij de commissie ingesteld dat team gegevens mogen worden ingezien en of aangepast, dan mag dit lid de gegevens  inzien.

Staan de instelingen uit bovenstaande tekst juist ingedeeld, maar wordt er toch iets getoond wat niet de bedoeling is?

Maak dan een support ticket aan en geef hierin aan om welk lid dit gaat.