SEPA incasso genereren

Zodra je een factureringsronde hebt aangemaakt, kun je een SEPA incasso aanmaken voor alle leden die via automatische incasso betalen.

SEPA incasso genereren

Navigeer in Back-site naar het onderdeel Financieel en klik vervolgens bovenin de balk op 'SEPA incasso genereren'. Op het scherm dat vervolgens opent, kun je kiezen uit verschillende typen incassobestanden (Contributie, Activiteiten of wedstrijden als voorbeeld). Wanneer je een contributieronde gaat incasseren, klik je hier op 'Contributiefacturen'.

Vervolgens kun je de factureringsronde selecteren waarvoor je een incasso wil draaien. Heb je maar één betalingsprofiel ingesteld, dan staat deze op dit scherm standaard geselecteerd. Zijn er meerdere betalingsprofielen beschikbaar, kies dan het juiste betalingsprofiel. Klik vervolgens op 'Selecteer' om deze facturingsronde en dit betalingsprofiel te selecteren.

 

Gegevens controleren

Zodra je op 'Selecteer' hebt geklikt, krijg je een overzicht te zien van de betalingsinstellingen, totalen en incasso's die wel en niet uitgevoerd gaan worden zodra er een SEPA-bestand aangemaakt wordt.

Controleer of de betalingsinstellingen kloppen en of alle bedragen te incasseren zijn. Records in de tabel 'De volgende incasso's konden niet uitgevoerd worden' zijn rood gemarkeerd en dienen te worden gecorrigeerd alvorens je het SEPA-bestand downloadt. In de tabel zie je in de laatste kolom terug welke gegevens niet voldoen aan de eisen van het SEPA-bestand. Deze tabel dient leeg te zijn voordat je het SEPA-bestand genereert.

Hiernaast komt het voor dat er een testrekeningnummer staat ingevuld bij een lid. Ook deze bedragen worden niet geïncasseerd tenzij het rekeningnummer wordt vervangen door een echt IBAN-nummer.

Tevens vind je twee tabellen met incasso's die wel uitgevoerd zullen worden: incasso's die voor de eerste keer worden uitgevoerd en herhaalde incasso's. 
 

SEPA SDD bestand genereren

Wanneer je alle gegevens hebt gecontroleerd en in de tabel 'Totalen' geen records meer staan met niet te incasseren bedragen, kun je het SEPA bestand gaan downloaden. Klik daarvoor op de knop 'Download SEPA SDD bestand', naast de tabel Betalingsinstellingen. Sla het bestand vervolgens op op je computer om hem aan te kunnen bieden bij je bank.

SEPA incasso uitvoeren bij je bank

Bied het SEPA SDD bestand bij je bank aan om de incasso in werking te stellen. Omdat het proces van aanbieden per bank verschilt, raden we je aan om hiervoor de instructies van je bank te raadplegen.

Zodra je het bestand succesvol hebt aangeboden bij je bank, zal deze de incasso uitvoeren op de opgegeven datum. 

Status verwerking incasso

Incassobestanden die je hebt gedownload, krijgen automatisch de status 'Gedownload' toegekend. Om de incassobestanden goed te kunnen verwerken, is het van belang dat de status ten allen tijde op de juiste manier worden toegekend. Je kunt de status van een incasso inzien en bewerken door in Back-site naar Financieel > Incasso > Incasso's te gaan en één van de incasso's te openen.

De volgende statussen zijn beschikbaar:
Gedownload Het SEPA-bestand is aangemaakt en gedownload naar je computer. Deze status wordt automatisch toegekend zodra je op 'Download SEPA SDD bestand' hebt geklikt.
Aangeboden bij de bank Ken deze status toe aan een bestand zodra je het bij de bank hebt aangeboden. 
Niet aangeboden/verwerkt bij de bank Ken deze status toe aan een bestand als het niet aangeboden of verwerkt is bij de bank.
Test Ken deze status toe aan testbestanden.
Volledig goed gegaan Ken deze status pas toe zodra je feedback hebt van je bank over álle records binnen je incasso en wanneer deze allemaal zijn geslaagd.
Volledig mislukt Ken deze status pas toe zodra je feedback hebt van je bank over álle records binnen je incasso en wanneer deze allemaal zijn mislukt.
Gedeeltelijk goed gegaan/mislukt Ken deze status pas toe zodra je feedback hebt van je bank over álle records binnen je incasso en wanneer een gedeelte is geslaagd en een gedeelte is mislukt.

Let op: alleen de status 'Gedownload' wordt automatisch aan een incassobestand toegekend. Alle overige statussen dien je zelf aan het incassobestand toe te kennen.

Incasso (gedeeltelijk) mislukt of heb je vragen?

Krijg je van je bank de feedback dat je incasso (gedeeltelijk) is mislukt of heb je vragen over het incasseren? Leg dan altijd een support ticket in via Problemen & Wensen en dan bekijken we samen wat er fout is gegaan en hoe we het op kunnen lossen.